Borås Konstmuseum
Det var precis en sådan konstutställning som många människor förväntas möta när de kliver in i en konsthall. Abstrakt och svårförståelig. Det känns inte lätt att planera en didaktisk miljö utifrån utställningen. Kan det vara en ingång att samtala om färg, form och mönster? Eller vad kommer barnen själva se och uppmärksamma när de kliver in i konsthallen?

Det är en retrospektiv utställning som betyder att det är verk från olika perioder.
Enligt konstnären är de nutida verken ett minimalistiskt formspråk. Enligt Wikipedia är ordet minimalism en konstinriktning som betyder att konstnären använder sig av så begränsade uttrycksmedel som möjligt. Det beskrivs även att det karakteristiska för en minimalistisk konstnär och skulptör är sammansatta konstruktioner för att synliggöra och utveckla vår uppfattning om bland annat rummet, formen och skalan. Med denna information går det att ingångar till samtal och lärande kring bland annat rumsuppfattning och form. Men jag och mitt framtida arbetslag hade troligtvis behövt planera och tänka till ordentligt för att kunna skapa ett didaktiskt och lustfyllt besök i konsthallen. Vi hade behövt utforska miljön och hitta ingångar till lärande innan man gör ett besök med barngruppen tror jag.



